Eszmék és nézetek közvetítése
Számos kerámikusművész érzékenyen reagál az őt körülvevő világra, sőt akár határozottan megfogalmazódó nézetekre és eszmékre is, munkáikat olykor filozófia, zene, irodalom vagy politikai nézetek motiválják. Ilyen motiváció lehet a művész egyéni reakciója egy kortárs eszmére, máskor viszont egy-egy régebbi tendenciát vagy gondolatot akar tükrözni, esetleg újraértelmezni.
Minták és struktúrák megfigyelése
Hétköznapjainkban minták és struktúrák vesznek körül bennünket: szerves formák, mint például fák vagy növények, és ember alkotta alakzatok, például állványok és épületek. E minták interpretációja lehet szimmetrikus és aszimmetrikus, ismétlődő és szabálytalan; a kerámia megformálása, a felszín kialakítása és a színezés során egyaránt felhasználhatjuk őket.
Emlékek, élmények megragadása
Ugyanúgy, ahogyan lefényképezhetünk egy naplementét, vázlatot készíthetünk egy falusi jelenetről, vagy papírra vethetünk egy szerelmes verset, kellő érzékenységgel agyagban is megörökíthetjük ezeket az élményeinket. Efféle indíttatásaink ölthetik stilizált vagy valósághű vizuális dokumentumok formáját, de kifejezésre juttathatnak sajátos, egyéni emlékhez vagy élményhez kapcsoólódó érzelmet is.
A látvány megragadása és egyéni újjáformálása
Ez az inspirációs technika a bennünket körülvevő szokványos vizuális formákat használja fel, ám egy sajátos személyes látásmódhoz alkamazza őket. Néha eltúlozza vagy leegyszerűsíti a megfigyelt fizikai tulajdonságokat, a dekorativitás érdekében stilizálja tárgyát, esetleg még szubjektívebben közelít hozzá. Az így készülő tárgyra - annak ellenére, hogy egy megfigyelt objektum újraértelmezése - határozottan rányomja bélyegét a kerámikus stílusa és egyénisége. A valóságnak ezt a megközelítését nem megfigyelt tárgy, hanem egyértelműen az alkotó nézőpontja uralja.
A felhasznált anyag és munkafolyamat bűvöletében
A kerámiával dolgozó alkotók - ahelyett, hogy a fizikai munkafolyamatot véletlenszerűnek és másodlagosnak tekintenénk valamilyen általános célkitűzéshez képest - olykor úgy döntenek, hogy munkájuk középpontjába elsősorban az általuk éppen alkalmazott anyagokat helyezik. Ez a munkamódszer elmélyedést és az anyagokkal való összeforrottságot eredményezhet, ami viszont dinamikus, friss látásmódot szül.
(részlet Josie Warshaw: Kerámia Enciklopédia) |